HOVC

Handelsonderneming Voitures Citroën

25-10-2015

Gestart een nieuw project, totale restauratie van een 68er DS 21 comfort hydrauliek in de mooie kleur bleu andalou met blauw stoffen interieur voor een klant in Japan!.
DS is 2 jaar geleden uit de limoges Frankrijk gekomen en heeft daar vanaf 1983 stilgestaan in een droge schuur, is ongerestaureerd, maar behoeft nu een totale ''schoonheidskuur''.
Heeft een lage kilometerstand en daardoor zit de motor vaak ook vast, maar hoeft geen probleem te zijn de auto moet toch geheel gemonteerd worden.
Inmiddels is de DS compleet gedemonteerd en is met zeer hoge druk en heet water gereinigd.
Resultaat is voor een DS van 47 jaar helemaal niet gek in de basis nog een zeer goede auto, structureel nog heel netjes.
Motor bleek bij demontage van cilinderkop en carterpan nog in zeer gezonde staat , zuigers en bussen kan weer gebruikt worden, wel zullen zuigerveren , distributie en alle slijtage delen uit voorzorg vervangen worden , tevens natuurlijk alle keerringen en pakkingen.
Cilinderkop is inmiddels al gereinigd, gevlakt, nieuwe klepgeleiders en klepseals.
Auto hangt inmiddels in de ''spit'' en dan kan het herstel en laswerk beginnen.

Wordt vervolgd.

 

Update 01-12-2015

Inmiddels hangt de DS 21 in het spit en is het laswerk begonnen, toch best wel veel werk aan de dorpels  longerons} en de achterzijde {achterzijde en kofferbodem}.
Ook moet de rechter C styl op de hoedenplank hersteld worden , dus dat gedeelte moet eerst gedemonteerd worden om er goed bij te kunnen dus veel puntlassen doorboren!.
Kriksteunen voor links en rechts waren niet heel slecht maar heb ze allebei uit voorzorg vervangen.
Dakrand voor en de stylen naast de voorruit zijn slecht en worden vervangen door donor plaatwerk van een andere DS.
Regen gootjes achter en diverse randjes en kantjes blijven heel normaal en moeten bijna altijd gedaan worden.
Al met al best wel veel laswerk, maar dat is ook niet gek op deze leeftijd van 47 jaar.
Ook de remklauwen gereinigd en voorzien van nieuwe afdichtingen, centrifugaalregelaar voorzien van nieuwe ophangbusjes en lagers.
Verder nog diverse werkzaamheden die op je weg komen gedaan.

Wordt vervolgd...

 

Update 05-06-2016

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste melding gedaan heb over het wel en wee van de DS 21 confort, nu wordt het weer tijd voor een update.\
Al het laswerk is inmiddels gedaan en het chassis zit weer in de antiroest en chassislak.
Ook is het mechaniek en techniek bijna weer compleet dus de motor kan binnenkort weer lopende gemaakt worden.
Zuigerveren waren alleen nodig in de motor, de zuiger en bussen waren nog in perfecte staat!, complete koppeling en natuurlijk alle keerringen, lagers en slijtage delen vervangen.
Alle hydraulica is na een goede schoonmaak en desnoods revisie weer op zijn plaats gemonteerd, ik hoop binnenkort dat de ds weer op eigenkracht de werkplaats kan verlaten.
Bedrading achter het dasboard en motorruimte is compleet vervangen, dit bouwjaar is berucht om zijn relatief slechte bedrading.
Dashboard zit in een nieuwe laag zwarte krimplak laten zetten en zit bijna weer in de auto, tapijten, dorpelbekleding en kofferbekleding ook allemaal vernieuwd.
De  gepoedercoate velgen zijn voorzien van nieuwe banden.
Plaatwerk begint ook weer binnen te druppelen wat gespoten is in de prachtige originele kleur bleu andalou.

Wordt vervolgd.

Update 25-06-2017

DS 21 confort is inmiddels binnen en buiten gespoten door Cor bij Autoschade Johan Westerman en het ziet er weer fraai uit.
Nu afbouwen van al het plaatwerk en dit kost veel tijd en geduld, maar wel heel motiverend.
Motor is inmiddels aangesloten en afgevuld met allerlei sapjes en heeft zijn eerste draai momenten gehad, alles lijkt tot nu toe goed.
Tapijten zijn ook gemonteerd en het blauwe stoffen interieur staat klaar.
Al het chroom werk gepolijst en afgemonteerd op gepoedercoate steunen en RVS montage materiaal.

Deze DS is inmiddels afgeleverd aan de klant.

 

Copyright © 2017. All Rights Reserved HOVC