HOVC

Handelsonderneming Voitures Citroën

DS 21 pallas hydrauliek 1967 wordt nu volledig ''getript" om gerestaureerd te worden.
Het chassis blijkt zeer gezond en roestarm te zijn , dankzij de Californische zon!, dus een perfecte basis voor een DS 21 pallas.
Deze auto heeft nog het rode hydr. systeem omdat het groene systeem nog niet goedgekeurd was voor de Amerikaanse markt.
Daar de auto toch geheel gedemonteerd wordt ga ik het ombouwen naar LHM olie , ook nog eens histories verantwoordt.
De uitgesproken blauwe zuurstok kleur komt 'helaas'' niet meer terug....., maar wordt waarschijnlijk weer de van oorsprong geleverde gris palladium , uitgevoerd met een compleet nieuw bruin leren interieur die bijna origineel lijkt.
Blijf het proces volgen!, er zullen regelmatig nieuwe foto,s volgen!

 

Update 19-10-2014.
De DS 21 pallas is nu geheel ontmanteld, dus we kunnen nu nog beter zien hoe de staat is, en dat is in het geheel zeer positief!.
Het chassis en motor apart gereinigd met zeer hoge hete waterdruk (stoomcleaner), hier wordt het allemaal een stuk helderder van!.
Alleen linker achterhoek in de koffer achter de ophanging van de achterbumper is doorgeroest , dus die hoek heb ik vervangen.
Ook rechts natuurlijk vervangen (alleen ophanging).
Kofferbodem is niet slecht maar de randjes en kantjes zijn niet fraai meer dus die wordt vervangen.
onderaan de C styl/verbinding hoedenplank heb ik ook uit voorzorg herstel {demontage en montage}.
Gek genoeg zijn de dakrand en gootjes/schelpjes in zeer goede staat , deze laten we dus zo, wat goed is......
Alle hydr.delen verwijderd en worden door Citrotech in Oldebroek ''omgetoverd''/gereviseerd naar LHM systeem.
Dus slangen, rubbers en leiding werk moeten dan ook vervangen worden.

Update 04-11-2014
De complete bodem van bitumen ontdaan om te controleren op door geroeste delen, vooral ter hoogte van de linker en rechter longeron.
Ook de beruchte  strippen die links en rechts op de bodem zijn gelast heb ik ook verwijderd , dan lijkt het van buitenaf allemaal roestarm maar bij demontage (vele puntlassen doorboren) bleken er toch gaatjes in de bodemplaat te zitten.
Gelukkig alleen voorin, dus hier met nieuw plaat werk hersteld.
Links achterin koffer ter hoogte van de bumper steun hersteld en kofferbodem uit voorzorg vervangen, verder hier en daar nog wat klein laswerk maar dat mag geen naam hebben voor de dame van meer dan 46 jaar oud.
Natuurlijk ook de achterbumperhouders aan het chassis vervangen, en alleen het linker schelpje.
Gootjes allemaal als nieuw!.
Verder bijna de gehele chassis geschuurd , gereinigd en ontvet, daarna alles in een impregneermiddel gespoten (RX5) zie:
http://www.caprotech.nl/
Motor en versnellingsbak "kaal'' gemaakt voor controle, reinigen e.d.
 
Wordt vervolgd.

Update 15-12-2014
Het hele chassis is voor de 2e keer in het impregneermiddel gespoten , ook worden gelijk de holle ruimtes meegenomen, als dit alles mooi droog is worden alle naden en verbindingen van het lassen afgewerkt met nadenkit , probeer het een beetje origineel te laten lijken dus met een kwast aanbrengen.
Als dit na een paar dagen droog is dan wordt alles afgelakt met RX10 , dit wordt 2 keer gedaan om alles mooi gedekt te krijgen.
Het chassis is hiermee beter beschermt dan het ooit geweest is.
Plaatwerk delen van de auto worden nu ontlakt en dan desnoods hersteld.

Wordt vervolgd.

Update 21/03/2015,
Het is een tijdje stil geweest door onderdelen verzamelen en herstellen en vele andere werkzaamheden aan DSen, maar we hebben nu de draad weer opgepakt.
De bodem heb ik na 2 keer in RX10 gezet te hebben , nog een keer in een bitumen ribbel laag gespoten , dit geeft een structuur net als van de fabriek.
Aangezien dit mat opdroogt, doe ik hier nog weer een laag RX10 op, dit geeft nog extra bescherming en vooral het glimt een beetje , het oog wil ook wat tenslotte.
Na dat alles goed droog is heb ik de DS uit het ''spit'' gehaald en weer op bokken gezet.
De remtrommels, veercylinders, leidingen en afdichtrubbers weer gemonteerd , gereviseerd en LHM bestendig.
Voorzijde heb ik weer de isolatie en plaat gemonteerd met daarin de kachelkraan.
Alle hydraulische leidingen nagekeken en hersteld, alle slangen vervangen en gemonteerd waar als de motor erin zit je echt niet meer bij kunt.
Bloc hydrauliek en remplateau gemonteerd.
Wiellagerblokken met herstelde kogels, hulpstuurhuizen en spoorstangkogels gespoten in kleur en gemonteerd.
Veercylinders gereviseerd gemonteerd.
Aan het plaatwerk ben ik inmiddels ook begonnen, alles is eerst in een loogbad geweest om te zorgen dat alle oude lak, plamuur en andere ellende ervan af is.
De portieren onderaan waren niet slecht maar om ze nog jaren te laten meegaan heb ik de onderkanten toch alle vervangen , om er zeker van te zijn dat er geen spoortje van roest achter blijft en later weer voor ellende gaat zorgen.
Momenteel worden de voorschermen hersteld.
Motor is bijna geheel gedemonteerd, cylinderkop getest op lekkage {afgeperst} en kleppen weer netjes ingeslepen op de zittingen, klephoedjes vervangen door betere exemplaren.
 
Wordt binnenkort vervolgd.

Update 10-03-2015
 
Er zit voortgang in namelijk:
Onderblok geheel gedemonteerd en uiteindelijk voorzien van nieuwe zuigers, cilinderbussen en zuigerveren , was toch lekker bezig en het kan weer tonnen kilometers mee.
Distributie ketting en spanner vervangen.
Motor compleet gemaakt met cilinderkop en andere onderdelen, inmiddels zit de motor weer in de auto en ben nu bezig met het monteren van de vele hydraulische delen, leidingen, slangen ed , teveel om verder op te noemen eigenlijk.
Alle maar dan ook alle ''rode'' systeem rubbers vervangen door LHM types, inclusief deksel van de hydraulische bediening boven op de versnellingsbak.
Verder alle gereviseerde hydraulische onderdelen van www.citrotech.nl gemonteerd, alleen stuurhuis en de deelbare veerbollen met de nieuwe schokbrekers ,moeten nog gemonteerd worden.
Dak is inmiddels gespoten en voorzien van nieuwe hemelbekleding en later gemonteerd, dakrand weer voorzien clignoteurs en sierlijsten.
Metalen gedeelte dashboard voorzien van nieuwe krimplak , oude lak was beschadigd door de Californische zon, inmiddels is het complete dashboard weer gemonteerd in de auto.
Eerst is er nog een nieuwe kabelboom gemonteerd.
Tapijten, hoedenplank en kofferbekleding zijn ook gemonteerd met extra isolatie.
De typische rvs pallas beplating gepolijst en op de dorpels gemonteerd.
Nieuwe voorruit en bestaande achterruit gemonteerd.
5 nieuwe banden gemonteerd met gepoedercoate velgen.
 
Wordt weer vervolgd.

update 25-04-2015
 
We zijn weer een stukje verder, motor is nu compleet afgebouwd, stuurbekrachtiger, radiateur, dynamo e.d gemonteerd.
De motor heeft nog niet gedraait maar dat zal binnenkort gebeuren.
Uitlaat compleet nieuw gemonteerd.
Brandstoftank met leidingen zitten er weer op of in, tank eerst compleet gereinigd en nieuw in de lak gezet.
Bumpers voor en achter op hoogglans gepolijst en weer in elkaar gezet om gemonteerd te worden op de auto.
Keienvanger onder de voorbumper ook alvast in de kleur gris palladium gespoten en gemonteerd.
Verlichting achter gemonteerd met de juiste nieuwe lampe kapjes {oranje remlicht}.
Binnenschermen voor en achter zitten er weer op.
Inmiddels de wielen gemonteerd en de DS weer op de wielen gezet.
Plan is om de auto mee te nemen naar Citromobiel op 2/3 mei te Vijfhuizen.
Ook is het bruin leren interieur van Rene Schoone uit Assendelft bijna klaar en zal dan er ook in zitten.
 
Wordt vervolgd.

update 19-05-2015.
 
Helaas laatste tijd druk met andere projecten dus het is even rustig met het werken aan de DS 21 pallas, maar inmiddels is citromobile in Vijfhuizen geweest , dag ervoor waren de stoelen en achterbank klaar bij Renee Schoone .
Op de beurs erin geplaatst, tja het ziet er zeer fraai uit, gewoon vakwerk geleverd door deze vakman!.
Nu weer thuis gaan we binnenkort verder met het afhangen en strak maken van de carrosserie.
De achterklep op de foto is een oude achterklep die er voor de show op zit , gekocht om de ''Belgische" chromen strip die boven op de klep zit gemonteerd, deze strip werd als accessoire geleverd op Belgische geproduceerde autos. {zeer zeldzaam}.
Staat heel chic op gris palladium kleur.


Het DS project heeft weer te lang stil gestaan ivm andere werkzaamheden {ID/DSen van derden}, maar in de vakantie tijd heb ik de draad weer opgepakt om aan de DS 21 verder te gaan.
Inmiddels loopt de motor en ook nog zeer mooi, alles aangesloten, lekkages opgelost en alles ontlucht en zo goed mogelijk afgesteld oa het bloc hydraulic voor het schakelen van de half automatische versnellingsbak , later als de auto echt de weg op kan dan volgt de fijn afstelling { als alles goed op temperatuur is}.
Portieren en voor en achter schermen heb ik afgehangen en pas gemaakt op de auto, dit moest daar de portieren onderaan allemaal hersteld zijn met nieuw plaatwerk, ook de voorschermen en motorkap heb ik inmiddels afgesteld, dit moet goed zijn voordat de DS straks gespoten is.
De originele achter schermen vond ik niet goed genoeg meer en heb ik er voor gekozen om nieuwe hiervoor te nemen, ook hier moest ik de gaatjes afmeten en boren om straks de kleine sierlijsten te kunnen monteren.
Nu dat alles klaar is ga ik het plaatwerk wegbrengen om nogmaals in een bad te gaan om het vliegroest, vet en andere verontreinigen er af te halen , direct hierna krijgt het een zogenaamde KTL behandeling {een zeer sterke grondlak met hoge corrosie bescherming}.
Dan kan de auto uiteindelijk strak gemaakt worden en gespoten, maar zover is het nog niet.

update 01-12-2015

We zijn weer een fase verder al het plaatwerk is weer terug gebracht naar de ontlakker {vliegroest eraf halen} en daarna voorzien van de KTL behandeling (KTL is de afkorting van Kathodische TauchLackierung (elektrostatische dompellak).).
Daarna is alles samen met de DS naar de spuiterij gebracht om de auto strak te maken en in de kleur gris palladium (AC 108) te spuiten.
Eerst de binnenkanten spuiten dan alles op de auto monteren en dan nog een 2de keer schuren, schuren en nog eens schuren...
Dan begint het mooiste werk het afbouwen van de DS, onderdelen liggen bijna allemaal klaar dus kan mooi doorwerken.
Voor de beurs in Eelde alvast de achterklep gemonteerd, met de emblemen e.d.
Het eind resultaat is binnenkort te zien op de site.

 

update 13-12-2015

Onlangs is het plaatwerk aan het chassis afgehangen om eventuele onvolkomen heden nog te kunnen herstellen voor het afspuiten van de voor en achter schermen en portieren.
Paar dagen later is alles gespoten en ik moet zeggen dat het zeer geslaagd is, ik ben zeer tevreden over het resultaat, nu laten we het even een poosje uitharden en dan gaan we binnenkort afbouwen, het mooiste wat je kunt doen eigenlijk.

Wordt vervolgd.

 

update 11-04-2016

Sinds een aantal weken is de DS 21 pallas helemaal afgebouwd , eindelijk een eindresultaat en die is naar mijn bescheiden mening goed gelukt, meer dan dat!.
Na nog een aantal kleine storingen te hebben opgelost, was er vorige week maandag de keuringsafspraak bij de RDW Groningen om een Nederlands kenteken te krijgen en daarbij gelijk een APK.
Dit was na wat papier werk te hebben geregeld {en betalen natuurlijk} was het vlot geregeld en de DS maakte best wel indruk bij de keurmeesters.
Inmiddels is de auto ook nog getaxeerd voor de verzekering.
Nu kan de DS vertrouwd de weg op om een flink aantal test kilometers te maken, ook hier vloeit denk ik nog wel wat gesleutel uit denk ik ivm met kinderziektes e.d, ook moet de cylinderkop dan weer nagetrokken worden en de kleppen gesteld.

Wordt vervolgd.

 

Copyright © 2017. All Rights Reserved HOVC